tisdag 15 januari 2008

Jag läste: Ray Bradbury – Den illustrerade mannen

Den illustrerade mannen är namnet på den andra av de tiotals novellsamlingar Ray Bradbury hunnit ge ut under sitt 87-åriga liv. Originalet utkom 1951 och boken gavs ut i svensk pocket 1986. 21 år senare hittade jag ett exemplar på ett antikvariat som jag plockade upp.

Den illustrerade mannen innehåller 18 fristående noveller som rör sig ledigt mellan genres som skräck och science fiction. Samtliga noveller utspelar sig i framtiden - sett med 50-talets ögon – vilket ger en uppfattning av hur man föreställde sig framtiden på den tiden. Man drömde om rymden och om det automatiska hemmet, samtidigt som man fruktade atomkriget och bekymrade sig över de pågående problemen med kolonialism och avsaknaden av medborgerliga rättigheter för den svarta befolkningen. Detta är teman som tas upp i Den illustrerade mannen, och även om berättelserna på många vis känns tidstypiska så är de i allra högsta grad aktuella. Två återkommande teman är rymden och jordens undergång. Jordens undergång har åter aktualiserats efter kalla kriget. Atomkriget har visserligen byts ut mot miljöhotet, men den yttersta konsekvensen är den samma: undergång. I några av novellerna har rymden blivit mänsklighetens sista tillflyktsort. Bradburys tankar om rymdresor och kolonisation av andra planeter känns relativt aktuella idag, men måste ha framstått som ren science fiction 1951 med tanke på att den första bemannade rymdresan skedde först 1961...

Även om novellernas kontext bäst kan beskrivas som science fiction så handlar de ytterst om hur det är att vara människa. Det är en studie i mänskligt beteende, såväl grymt som kärleksfullt, och flera av berättelserna kretsar kring tidlösa mänskliga känslor som tro, hopp, svek, förlåtelse och fruktan. Kombinationen av tidstypiska och tidlösa element gör Bradburys noveller till ren njutning. Självfallet tycker jag inte lika mycket om alla bokens 18 noveller, men där finns några riktiga guldkorn som nästan måste läsas.

Novellerna innehåller också en rejäl dos samhällskritik, som i "Betongblandaren" där jorden invaderas av en arme från Mars. Marsianerna är rustade för krig men tas emot på jorden med öppna armar. I en ceremoni överräcker Californiens (!) borgmästare "Jordens nycklar" och bjuder sedan de förvånade Marsianerna att delta i det festliga välkomnandet. Det visar sig emellertid snart att Marsianerna är illa rustade för den västerländska civilisationen. I ett brev hem berättar Marsianen Ettil om jordbornas osunda mat och drycksvanor, om den sinnesdövande biografen, och om de "grottor" i vilka vi lever våra liv. Runt omkring honom omkommer hans fränder i bilolyckor medan andra får nervösa sammanbrott - samtidigt som jordens filmproducenter och affärsmän förbereder sig för att exportera orsakerna till allt detta elände till den oexploaterade marknad som heter Mars. "Och det är inte nog med det, min kära Tylla, utan sådan är hela den civilisation som vi har slungats ner i som en handfull frön i en stor betongblandare. Ingenting av oss kommer att överleva. Vi kommer att bli dödade, inte av kanoner utan av det hjärtliga välkomnandet. Vi kommer att tillintetgöras, inte av raketer utan av automobiler... "

Jag har länge haft ett kluvet förhållande till noveller. Min största invändning har varit att de är så korta - att det roliga tar slut innan det ens har börjat. Men en skicklig novellförfattare vet hur man får en berättelse att stanna kvar länge efter det att man läst den. Bradbury är definitivt en sådan författare, och jag har ägnat många stunder åt att reflektera kring de korta berättelserna. Det blir mer Bradbury i framtiden, det kan jag lova.

3 kommentarer:

Spectatia sa...

Vilken mitt i prick-post! :-) Jag läste några rader ur Ray Bradburys 'Fahrenheit 451' i går kväll, och antecknade honom genast på min lista över författare jag vill bekanta mig mer med. Och noveller kan ju vara en bra grej att börja med.

Mårten sa...

Alltså, Bradbury i verkligen en ny beundrare i mig. Jag har redan letat fram "Invation från Mars" (Martian Chronicles), och suktar efter en bok där 100 utvalda noveller finns samlade..

Unknown sa...

hop over to this web-site Dior Dolabuy Clicking Here Hermes Dolabuy find out here now good quality replica bags